Culinair Vlaanderen stuurt zonen en dochters uit

  • 18 september 2016

Vlaanderen is een culinaire topbestemming. Nergens anders vind je op zo een beperkte oppervlakte zoveel sterren. Nergens anders is de kloof tussen toprestaurants en ‘gewone’ restaurants zo klein. Toch is Vlaanderen internationaal nog niet ‘top of mind’ als het over lekker eten en drinken gaat. Toerisme Vlaanderen, Horeca Vlaanderen, de provinciale toeristische diensten en de steden bundelen daarom al voor de 8ste maal de krachten voor de imagocampagne ‘Jong Keukengeweld’.

54 jonge topchefs zijn door een vakjury geselecteerd om Vlaanderen te vertegenwoordigen op gastronomisch gebied. Toerisme Vlaanderen zal hen meenemen op buitenlandse missies of buitenlandse journalisten en andere reisprofessionals de weg wijzen naar hun restaurant.

“We werken onze tafelcultuur internationaal in de kijker”, zegt Weyts. “Zo kunnen we meer toeristen verleiden tot een bezoekje aan Vlaanderen. Net als liefde gaat reislust door de maag: voor 40% van alle toeristen is de eetcultuur een belangrijke factor bij het reizen”.

Jong Keukengeweld heeft ook een opvallend binnenlands luik. Jonge Vlamingen krijgen de kans om voor een zacht prijsje te genieten van een driegangenmenu van topkwaliteit. Deze jongerenactie kent al jaren een groeiend succes. Vorig jaar gingen meer dan 20 000 jongeren voor een spotprijs (45 tot 55 euro voor een 3-gangenmenu) dineren bij een Jong Keukengeweld-chef. Ook de chefs zelf zijn enthousiast over de actie. Net als vorig jaar komen er opnieuw 2 campagneperiodes van telkens 4 weken, een eerste periode al in oktober.

Topchef Gert De Mangeleer en sommelier Joachim Boudens zijn peters van de campagne. Gert is trouwens zélf ex-Jong Keukengeweld.