Over

Vlaanderen moet tegen 2020 een culinaire topbestemming zijn. Samen zetten we in op drie sporen:

Meer, betere en slimmere promotie van onze gastronomie
 

BierVlaanderen staat qua aanbod aan de gastronomische top. Toch zijn wij in de perceptie geen culinaire bestemming. Dat willen we veranderen. We willen meer toeristen verleiden om onze rijke culinaire cultuur te komen proeven door onze gastronomische vlaggenschepen meer, beter en slimmer te promoten in binnen- en buitenland. We werken maximaal aan een gemeenschappelijke beeldvorming over onze Vlaamse eetcultuur.

Culinaire innovatie en talenten stimuleren
 

Seppe NobelsOok na 2020 willen we aan de gastronomische top blijven. We verzekeren daarom onze culinaire toekomst door innovatie te stimuleren en talenten te begeleiden. Enkel zo zullen onze inspanningen om onze culinaire reputatie te versterken, ook renderen op de lange termijn. We stimuleren een cultuur van permanente innovatie bij chefs en in de horeca-opleidingen, in samenwerking met de producenten en de Vlaamse bedrijven. We scouten jonge talenten en stomen ze klaar voor internationale wedstrijden en missies.

Erkenning in eigen land van en voor culinair vakmanschap
 

FrietGeen top zonder stevig fundament. Zowel de gastronomische vlaggenschepen als de brede, kwaliteitsvolle vloot zijn cruciaal in onze culinaire ambities. We stimuleren initiatieven die het culinair vakmanschap in eigen land in de kijker plaatsen en die een brede verankering nastreven. Zo ontstaat een draagvlak en waardering voor een sector waarvan het toeristisch en economisch potentieel nog al te vaak wordt onderschat.